Wednesday, August 31, 2011

Sejarah: Cakaplah benar walaupun pahit



KUALA LUMPUR, 31 Ogos: Ketua Penerangan PAS Pusat, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, manusia perlu jujur dalam mengkaji dan menafsir sejarah tanpa prejudis.

“Secara peribadi, saya merasakan adalah perlu untuk kita jujur dalam mengkaji dan menafsir semua fakta sejarah. Cakaplah benar, walaupun ia pahit,” kata beliau dalam satu kenyataan hari ini sebagai mengulas isu kenyataan Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu yang diputarbelitkan oleh media perdana.

Tuesday, August 25, 2009

Saturday, August 22, 2009

khutbah ramadhan..




salam 1Malaysia...

lama rsenye tidak mengemas blog2 ni...pertama sekali sy selaku wakil gbm ingin memohon maaf kpd peminat2 setia krn tidak mampu melayan kerenah anda sume...
walaupun ad yg menjerit2 di shout box siang dn mlm, ad yg cube menghantar virus utk memusnahkn blog ni semata2 utk menarik perhatian......tp kami still wat dunno je..maaf ek..

jd i.Allah bersempena dgn semangat ramadhan ni..kami berazam utk mempermantopkn lg blog ni...

nk dijadikn cite...td ak g solat jumaat kt masjid hidayah mmu...ak berjalan ke masjid dgn harapan mampu menjadi org yg beriman...sedang ak berjalan2, tibe2 ak hampir tersungkur sbb tersepak tunggul kayu..lalu hampir2 saje ak memaki tunggul kayu tu..tp nasib baikla ak masih ingat harapan ak utk menjadi org yg beriman..

maka berjalan la lagi mamat hensem ni yg mukenye ala2 mirip jet li dan jacky chan...smpai shj dimasjid ak berdoa didlm hati supaya khatib yg akan menyampaikan khutbah nnt biorla mantop2 dn bertenaga...sbb ak xnk tertdo mase khutbah sbb kn ak kate td harapan ak nk jd org beriman....

setelah azan kedua dilaungkan...bangunlah si khatib utk memberikan khutbahnye...khatibnye agak hensem...ad org kate die org arab tp tinggal kt US...patutla english die mantop gler...teruja ak tgk die speaking....muke die mmg seolah2 bercahaya...nk cite alim gler la ni...mmg org yg beriman..maka ak menanamkn keazaman utk mendengar khutbah sheikh yg sgt beriman ni dgn harapan utk menjadi org yg beriman...



pak sheikh ni pon memulakan khutbahnye ttg ramadhan...baru shj beberapa saat khutbah bermula...ak terdengar bunyi dengkur kt seblah ak...ak usha sket..ak nmpk ad org tua..pakaian die mcm ala2 pegawai eksekutif je...tdo punye sedap...hampir tergugat iman ak..rse mcm nk join tdo..tp ak berkeras utk melawan syaitan yg bakal diikat sempena ramadhan krn ak teringin nk jd org beriman...

byk perkara yg diceritakn oleh pak syeikh ni yg berjaya ak ingt walaupun mata ak dh sepet gler ala2 mata lin Dan mase menyambut bola tangkis hantaran lee chong wei...dek krn mengantok...antaranye die mengingatkn sy...utk menjadi org yg beriman kne la berpuasa dgn bersungguh2...bknla puase yang yok balik2 bukak astro...pak sheikh kate sungguh rugi org yg puase tp xmenjage batas2 yg dilarang Allah...ibarat seperti yg digambar dlm hadis..kte berpuasa tetapi tidak memperoleh ape2 melainkn lapar dn dahaga...lantas kte bertany kpd diri kite bile habis ramadhan nnt.."asl ak pose tp rse cam xtambah je iman?rse mcm mls2 nk g masjid...rse mls nk bace quran..mls nk g usrah...rse xseronok je tutup aurat dgn sempurna..nape ek"?

bertanyela si bedah yg sedang berpuasa di bln ramadhan kepada balaknya yg bajet macho..sambil menggenggam tgn balaknye seperti mengharapkn sesuatu.."abg,nape bedah xrse mcm kte berpuasa ek?" lalu perlahan2 balaknye melepaskn genggaman tangannye dgn bedah krn insaf dgn persoalan tersebut sambil berkata.."sygku...cmne kte nk merasa kemanisan berpuasa klu dlm mase yg sama kite melanggar larangan Allah....kite bersentuhan dn berpengangan dlm keadaan blom kawen...kn ini dilarang Allah?"maka berkhutbah la si balak td ala2 seorg ustz yg baru masuk islam...

berbalik kpd cite khatib td...tatkala pak sheikh td bersemangat memberikan khutbah..tibe2 je dlm keadaan semangat td die terdiam...mukenye tunduk menghadap ke bawah...selang berape ketika..ak nmpk khatib td mengesat matanya yg berair..br ak tau khatib ni terlalu sebak dn hampir menitiskn air matenye...lalu disambung semula khutbahnye dgn die menceritakan sebuah hadis yg mne menggambarkn betapa para shbt gembira menyambut kedatangan ramadhan tetapi menangis dan bersedih tatkala ramadhan mula melabuhkn tirainya...

ak pn tertnye2 jgk..... nape ek pak sheikh tu menangis?

apekah mengenangkn ramadhannye yg lalu yg xpernah dimanfaatkn dgn sungguh2 seperti para shbt?

apekah mgkin terkenangkn ramadhan yg mane satu bln yg beliau pernah kehilangan insan tersayang buat selama2nya?

apekah mgkin merasakan dirinya terlalu kerdil dn hina lantaran tidak pernah menangis seperti para shbt apabila ramadhan berakhir?

apekah beliau tersangat sedih krn takut2 ramadhan kali ini merupakan ramadhan yg terkhir bg dirinye sebelum dijemput Ilahi?

wallahua'lam....hanye Allah yg lebih mengetahui...

ap pendapat korg?




nukilan,
krew gbm

Friday, August 14, 2009

Kalau Dahi Tak Mencecah Sejadah


Bersihkanlah dirimu sebelum kamu dimandikan

Berwudhu'lah kamu sebelum kamu diwudhu'kan
Dan solatlah kamu sebelum kamu disolatkan
Tutuplah 'auratmu sebelum 'auratmu ditutupkan

Dengan kain kafan yang serba putih
Pada waktu itu tidak guna lagi bersedih
Walaupun orang yang hadir itu merintih
Selepas itu kamu akan diletak di atas lantai
Lalu dilaksanakanlah solat Jenazah

Dengan empat kali takbir dan satu salam
Berserta Fatihah, Selawat dan doa
Sebagai memenuhi tuntutan Fardhu Kifayah
Tapi apakah empat kali takbir itu dapat menebus
Segala dosa meninggalkan solat sepanjang hidup?

Apakah solat Jenazah yang tanpa rukuk dan sujud
Dapat membayar hutang rukuk dan sujudmu yang telah luput?
Sungguh tertipulah dirimu jika beranggapan demikian
Justeru kumenyeru sekelian Muslimin dan Muslimat

Usunglah dirimu ke tikar solat
Sebelum kamu diusung ke liang lahad
Menjadi makanan cacing dan makanan ulat
Iringilah dirimu ke masjid
Sebelum kamu diiringi ke Pusara

Tangisilah dosa-dosamu di dunia
Kerana tangisan tidak berguna di alam baqa'
Sucikanlah dirimu sebelum kamu disucikan
Sedarlah kamu sebelum kamu disedarkan
Dengan panggilan 'Izrail yang menakutkan

Berimanlah kamu sebelum kamu ditalkinkan
Kerana ianya berguna untuk yang tinggal
Bukan yang pergi
Beristighfarlah kamu sebelum kamu diistighfarkan

Namun ketika itu istighfar tidak menyelamatkan
Ingatlah di mana saja kamu berada
Kamu tetap memijak bumi Tuhan
Dan dibumbungi dengan langit Tuhan
Serta menikmati rezeki Tuhan

Justeru bila Dia menyeru, sambutlah seruan-Nya
Sebelum Dia memanggilmu buat kali yang terakhirnya
Ingatlah kamu dahulu hanya setitis air yang tidak bererti
Lalu menjadi segumpal darah
Lalu menjadi seketul daging
Lalu daging itu membaluti tulang
Lalu jadilah kamu insan yang mempunyai erti
Ingatlah asal usulmu yang tidak bernilai itu

Yang kalau jatuh ke tanah
Ayam tak patuk itik tak sudu
Tapi Allah mengangkatmu ke suatu mercu
Yang lebih agung dari malaikat

Lahirmu bukan untuk dunia
Tapi gunakanlah ia buat melayar bahtera akhirat
Sambutlah seruan 'Hayya 'alas Solaah'
Dengan penuh rela dan bersedia
Sambutlah seruan 'Hayya 'alal Falaah'

Jalan kemenangan akhirat dan dunia
Ingatlah yang kekal ialah amal
Menjadi bekal sepanjang jalan
Menjadi teman di perjalanan
Guna kembali ke pangkuan Tuhan

Pada hari itu tiada berguna Harta, tahta dan putera
Isteri, kad kredit dan kereta
Kondominium, saham dan niaga
Kalau Dahi Tak Mencecah Sejadah Di Dunia



~alhamdulillah...berjaya jgk abg mengupdate blog ni...
~terima kasih diatas sokongan semua peminat...huhu

Monday, August 3, 2009

~permulaan~

ok..
sebagai salah sorg crew GBM yg baik & consistent dlm membukak blog ni..
maka,agak tensen gak...xterupdate pun blog ni!!ish3...
mana yg laen2??xjalankan tanggungjawab....ish3~
ish3..
ish33~

Saturday, May 23, 2009

~DaRi 2 mEnJaDi 3~

salam~
haa~apa yg 2 jadi 3 tu??ngee...
alhamdulillah,dgn berkat nikmat yg ALLAH berik n pd kita semua,harini merupakan hari yg istimewa utk salah seorg ahli GBM yg paling komited,komitment dan juga kamikaze...heheh~harini adalah detik bersejarah utk salah sorg ahli GBM,harini juga,no 2 telah menjadi 3.....haaa~ ;p
hehe~
alhamdulillah,syukur kehadratNYA kerna masih memberi peluang kepada seorg ahli GBM meraikan/menyambut hari bahagianya walaupun xsebahagia hari sukaneka yg diadakan oleh pihak skolah utk kanak2 maupun pelajar!!!(apemendalaa yg aku merepek ni???)


alhamdulillah,harini(23/05),kita semua berasa bertuah kerna harini merupakan ulangtahun perkahwinan....eh2~ulangtahun kelahiran sorg sahabat kita yg bernama mohd fazakual b norhizan!!!yee..arini,adalah hari yg mana no 2 telah menjadi 3.....mmg,kalo ikutkan adalah impian setiap lelaki berupaya utk mengubah "quota" daripada 2 menjadi 3......yakni,berubah daripada mempunyai 2isteri,kepada 3isteri..namun,apekan daya!!!!bukan itulah yg berlaku.....yg berubah dari 2 kepada 3 ialah umur beliau...drpd 22 menjadi 23...haha~eh,ke drpd 22 kepada 32??? ;p ntahlaa~tu tanye empunya diri!!!
saya,mewakili ahli2 GBM yg lain & juga tanzim 08/09,dan juga ahli IU bg sessi 08/09 ingin mengucapkan selamat ulangtahun ke-tukaran-no-2-pada-3 kepada tuan punye badan iaitu fazakual AKA zackmeoowww~semoga segala doa/cita/impian bang zack menjadi kenyataan..walaupun mungkin ALLAH ada xlaksanakan/makbulkan doa anda(yelaaa,mana tau kot2 ada niat jahat kaa!!!),tapi percayalah bahawa ALLAH pasti akan menggantikan/memberi sesuatu yg lebih molek~xgitu?? :D percayalah akan janji2 ALLAH itu ok!!???jika,hajatnya/doanya ingin mengadakan walimah utk diri sendiri,maka saya pun takkan teragak2 utk meng-amin-kannya....aminnnn~lekas2lah kawen bang zack eh!!!eklis nnt ada org jaga,skang ni,idup cm dh xterkawal je tgk ;p haha boleh jd "unda" the 2nd ;p lgpun,umur2 skang ni,sepatutnye dh ada dh!!!haa~bang zack....sape??adakah org2 yg slalu disebut2 tu???haa~itu yang kita xtau tu ;p wakakaka


selamat ulangtahun kelahiran pada bang zack!!!diharapkan dgn bertambahnya umur,maka akan bertambahnya ingatan kita pada mati!!!diharapkan,moga anda akan berjaya/selamat capai ke "destinasi terakhir" yakni syurga!!!terima kasih diucapkan pd ALLAH kerna memberi kami2 semua mengenali bang zack....
oh,hampir terlupa.....pada esoknya(24/05) adalah hari lahir utk salah seorg ahli ISBM plak!!!heee~alhamdulillah.....2hari utk 2mangkuk!!!hahah(nak jugak keluar perkataan mangkuk!!!)selamat hari lahir pada semangkuk sakura ;p
sekian sahaja....salam~

happy bday~

Thursday, May 21, 2009

~Ya RaSuL~


RASULULLAH S.A.W

assalamualaikum...
recap semula drpd kisah NABI S.A.W yg aku dgr ms khutbah tadi~

kalini,aku nk menceritakn detik2 tika NABI S.A.W wafat....erm,bismillah..jika ade sebarang kesilapan/kekurangan..diminta betulkan dan emailkn pd sy pjal_7@yahoo.com thanx~

bismillah..

ketika itu,datang satu makhluk menghampiri kediaman RASULULLAH S.A.W....makhluk itu memberi salam kepada puteri RASULULLAH S.A.W, FATIMAH AZ-ZAHRA...makhluk itu ingin berjumpa dengan RASULULLAH S.A.W namun puteri baginda tidak mengizinkan kerana RASULULLAH S.A.W sedang dalam keadaan tenat....selepas menutup pintu,FATIMAH berjumpa dengan ayahandanya semula dan baginda dengan perlahan bertanya pd puterinya..."siapakah itu wahai anakku??"...FATIMAH menjawab,"saya tidak mengetahui wahai ayahanda...saya tidak pernah melihat pemuda itu dan ini adalah kali pertama saya melihatnya....."kemudian baginda menyuruh FATIMAH membenarkan makhluk/pemuda itu masuk kerana makhluk itu adalah hamba ALLAH yang memisahkan roh dan jasad....dialah MALAIKAT IZRAIL.....FATIMAH membenarkan pemuda atau malaikat izrail itu masuk.....

tatkala melihat wajah RASULULLAH,malaikat izrail berkata bahawa langit2 diatas telah terbuka menanti kehadiran roh kekasih ALLAH....malaikat2 dilangit menanti akan kehadiran roh kekasih ALLAH....setelah mendengar itu,wajah RASULULLAH masih dalam keadaan kegelisahan....malaikat bertanya "mengapakah wahai RASULULLAH S.A.W muka kamu masih dalam kegelisahan??apakah kamu tidak senang hati dengan apa yg akan berlaku nanti???"
RASULULLAH S.A.W bersabda : apakah yang akan berlaku terhadap umatku diakhirat kelak???malaikat menjawab : aku pernah mendengar ALLAH berfirman : "akanKU berikan balasan syurga kepada ummat nabi muhammad..." setelah mendengar itu,baginda merasa lega setelah mendengar apa yang akan berlaku terhadap umatnya....

tibalah saat malaikat utk menarik roh baginda...sedang malaikat menarik roh baginda,berpalinglah muka malaikat drpd menatap wajah baginda....RASULULLAH S.A.W bertanya kepada malaikat izrail "mengapakah kamu memalingkan muka kamu dr menatap wajahku???" malaikat izrail menjawab "ya RASULULLAH,aku tidak sanggup melihat keseksaan yg dialami oleh kekasih ALLAH....."ketika sedang menahan seksa dicabut nyawa oleh sakaratul maut, baginda bersabda : "ya ALLAH,pedihnya seksaan dicabut nyawa ni....pedihnya azab sakaratul maut....janganlah KAU timpakan seksaan ini terhadap umatku,ya ALLAH....pindahkanlah kesemua siksaan ini padaku ya ALLAH,janganlah KAU timpakan pada umatku....."diluar rumah,para sahabat semua merasa sangat sedih....sedih dengan pemergian seorg kekasih ALLAH....FATIMAH menutup muka kerna tidak mampu utk menatap keseksaan yang dialami ayahanda beliau...

ketika sedang nazak NABI S.A.W berpesan pada Saidina ALI (dan seluruh umat islam) dgn suara yg sgt perlahan....lalu ALI mendekatkan telinga dan mendengar NABI bersabda : "peliharalah solat dan orang2 yang lemah dibawah tanggunganmu....."kemudian,ketika sedang menahan seksaan sakaratul maut,NABI S.A.W menyebut 3x "ummati" yg bermaksud "umatku"....dan,cabutlah sudah nyawa/roh seorg kekasih ALLAH yg sgt dikasihi oleh semua makhluk......maka,dunia sudah kehilangan seseorg yg paling mulia disisi ALLAH....

okiess...alhamdulillah...selesai jua cerita serba sedikit yg ingin aku sampaikn ttg kekasih ALLAH S.W.T..tika mendengar khutbah ni,aku smmgnye xterpikir langsung utk merekodkan kerna terlalu khusyuk mendgr+ade sesuatu yg blaku pd diriku dan tika itu aku smmgnye xterpikir utk merekod khutbah/cite yg disampaikn khatib tuk solat jumaat td...jika tidak,buleh dikongsikan bersama!!!

~DiSinI..sEgALanYa BeRmULa~

..::NABI S.A.W mEnEriMa wAhYu peRtAmA diSInI::..

anyway~sy ingin bertanya pd anda sume!!tika membaca kisah ini...apekah perasaan anda tika ini???apekah yg anda pikirkan tika ini???sy??erm..biarlah sy & ALLAH sj yg tahu ape yg sy pikirkan/rasekan selepas memdgr cerita ini :|
rakan2 yg dikasihi.....
bersyukurkah kita????bersyukurkah kita dgn nikmat ISLAM yg telah kita perolehi ini???jika benar kita bersyukur,apakah yg kita lakukan utk menunjukkn yg kita bersyukur dgn nikmat ISLAM ini???
apakah benar ape yg kita lakukan skang,menunjukkan sikap sbenar seorg ISLAM??apekah yg kita lakukan sekarang,mengikut sunnah2 nabi???erm~jika anda mengikut sunnah NABI,alhamdulillah~jika tidak......................????
anyway,dlm kisah yg diceritakn diatas,ALLAH berfirman : "akanKU berikan balasan syurga kepada ummat nabi muhammad....." sesungguhnya janji ALLAH itu benar....umat RASULULLAH S.A.W akan masuk syurga....tapi pernahkah kita terpikir,adakah kita ni benar2 termasuk dlm golongan ummat MUHAMMAD S.A.W????apakah yg kita telah lakukan sehingga kita benar2 layak utk memanggil diri kita adalah umat muhammad???

~kHuTbAh tErAkhIr RASULULLAH~

rakan2ku..

begitu sayangnya RASULULLAH S.A.W terhadap umatnya....begitu sayangnya RASULULLAH S.A.W terhadap kita....namun,bagaimana pulaa ttg sayangnya kita terhadap RASULULLAH S.A.W???cintakah kita terhadap RASULULLAH sebagaimana cintanya RASUL terhadap umatnya????sayangkah kita terhadap RASULULLAH sebagaimana sayangnya RASUL terhadap umatnya???ada pepatah melayu menulis "xkenal maka xcinta".....namun,apakah pepatah ini buleh digunakn utk RASULULLAH???mengapa RASULULLAH.....tidak mengenal pun setiap umatnya,namun baginda masih tetap menyayangi setiap umatnya....lihat pula pada diri kita.....tanya pada diri sendiri...telah byk kesah2 baginda yg kita dgr....telah byk kita ketahui/kenal ttg sifat peribadi,latar belakang baginda...tapi mengapa masih cinta/sayang terhadap baginda tidak muncul dlm hati kita??!!huk3(muhasabah utk diri sendiri)
RASULULLAH S.A.W pernah bersabda : aku tinggalkan kamu 2perkara yang mana jika kamu mengikut & amalkannya maka kamu tidak akan tersesat dari jalan ALLAH.....iaitu AL-QURAN & SUNNAH.....

~SUNNAH & AL-QURAN~

2 wAsIAt TeRaKhIR RASULULLAH S.A.W

sabda RASULULLAH diatas,kalo xsilap sy merupakan khutbah terakhir RASULULLAH S.A.W....so,jika dilihat...itu adalah wasiat terakhir baginda....wasiat yg diberikan baginda sememangnya sesuatu yg amat bermakna....dan jika diikutkan,sememangnya wasiat baginda amat menguntungkan kita semua....sebab jika hidup/panduan hidup kita berpandukan & diamalkan mengikut SUNNAH & AL-QURAN,maka hidup kita didunia & akhirat akan terselamat...bukankah itu yg kita hendakkan???selamat didunia & most importantly di akhirat!!!!YA ALLAH,JADIKANLAH HAMBA-MU INI SEORG HAMBA YG SENTIASA MENGIKUT SUNNAH RASUL-MU & AL-QURAN....DAN JANGANLAH ENGKAU MEMESONGKAN HATI2 KAMI YA ALLAH......
oklah,rasenye aku berhenti dulu disini.....mungkin,coretan aku ni terlalu panjang...aku postkan ni sempena memperingati kekasih ALLAH....sempena maulidur rasul...ulangtahun kelahiran baginda!!!semoga selepas ni sy akan terus mengingati baginda!!insyaALLAH~okiess...sehingga bertemu lagi dilaen masa!!!wassalam ;)

dEnGaN iZinNYA & pEnGoRbAnAnnYa,

~mAkA aKU dApAt mEnIkmAti NiKmAT IsLAm~ALHAMDULILLAH

YA RASULULLAH S.A.W...UMATMU YG SEORANG INI....INGIN MENGUCAPKAN TERIMA KASIH....SYUKRAN JAZILAN PADAMU KERNA DGN PENGORBANANMU,UMATMU INI MAMPU MENIKMATI NIKMAT ISLAM.....SEGALA PENGORBANANMU,SEGALA JASAMU TIDAK MAMPU DIBALASI WALAU BEBERAPA TAHUN AKAN DATANG....HANYA ALLAH SAHAJA YG MAMPU MEMBALASI SEGALA PENGORBANAN YG TELAH KAU LAKUKAN UTK UMAT2MU....TERIMA KASIH SEKALI LAGI YA RASULULLAH.....WALAUPUN DIRIMU SUDAH TIADA,NAMUN AGAMA ALLAH TETAP TERUS BERKEMBANG...DAN BERKEMBANG....ALHAMDULILLAH..SEMUANYA KERNA PENGORBANANMU DAN RASUL2 YANG TERDAHULU...NAMUN SEMUANYA INI MAMPU BERLAKU HANYA KERNA IZIN DRPD ALLAH!!!
YA RASULULLAH~AKU INGIN MENYAYANGI...AKU INGIN MENYINTAIMU....NAMUN,AKU TIDAK MENGERTI MENGAPA PINTU HATI INI MASIH TIDAK TERBUKA UTK MEMPUNYAI PERASAAN ITU TERHADAPMU....MINTA MAAF YA RASULULLAH~
SEBAGAI UCAPAN PENUTUP...DENGAN INI AKU NAIK SAKSI BAHAWA TIADA TUHAN YG DISEMBAH MELAINKAN ALLAH S.W.T. ......DAN NABI MUHAMMAD S.A.W ITU PESURUH ALLAH :) TERIMA KASIH ALLAH....TERIMA KASIH YA RASULULLAH S.A.W...
SELAMAT TARIKH KELAHIRAN UTK KAMU RASULULLAH(12 RABIULAWAL 1429H/20 MAC 2008)


p/s: tadi mendengar byk lagu nasyid perihal RASULULLAH S.A.W...tu yg tetibe terasa nk update ni~wallah'uallam...post ni telah dire-cap/dipinjam drpd blog saya~kita bkn hanya perlu mengingati pengorbanan,kasih sayang Baginda pd hari2 tertentu sahaja!!tapi,setiap hari.......

p/s: aku pnah postkan ttg sejarah hidup RASULULLAH....kalo nk bace..sila klik disini.....

Friday, May 15, 2009

~oH aBg zAcK..aBg zAcKkU sYg~

salam..
alhamdulillah,masih berupaya utk menulis disini!!!kini..saya ingin menulis cerita ttg seorg sahabat saya...
sahabat saya..
saya ada seorg sahabat...sahabat saya ni...nk kata tua,xde r tua mana tp umur beliau maulah cecah2 24 dh..tp 24 tu bila tahun 2010 r,skang ni 2009,so umur beliau 23...so,bila umur 23,bermaksud beliau lahir pd 1983 dan tarikh beliau selamat berada diatas katil disisi bondanya yg tercinta selepas diberikan oleh jururawat/mak bidan/(mak andam adeke??) ialah pd 23/05/1986(memule tulis 1983....tp tgk kedut die tu xde r sekedut ostad khair,jadi tukar 1986!!!)....

eH SiLaP..iNi bUkaN bELiaU ;p

~peRtEmUAn kALi PeRtaMa dI IU DINNER 06/07~

so,siapa die abg zack ni pd pandang mataku???!!muahaha..bang zack!!baca dgn keadaan tenang,xmo emo2..xmo teringatkan sesapa walaupun diriku sudah mengetahui bhw ada beberapa org sudah bertakhta dihatimu!!!eceeee ;p
bang zack ni,aku kenal pun ms kat melaka,masa tu die ni tanzim utk biro BSR(sukan & rekreasi)...tp ms dulu2 tu xde r kenal mana sgt coz aku ni bknnye aktif pun IU ms tu...kira,tarbiyyah diri kurang r...rosak2!!! ;p (eh,ni aku tulis cm aku tulis kt blog je!!!)
zack ni,orgnye...orgnye camne eh!!haa,badannye comel bak secomel apabila melihat pooh sedang menari2 keriangan....hehe~mengapa aku panggilnya bang zack??sbb since dr melaka lg..dh terbiasa n kebiasaan tu xleh lari sampai skang..dh terbiasa panggil die bang zack....
history of the ukhuwwah -
ni nk cite skit sejarah persahabatan kitorg...zack ni..memula aku kenal die pun kat melaka dulu coz die ni ketua biro BSR(biro sukan & rekreasi) and because of himlah aku dpt berjinak2 dgn IU ni!!!wahh~then..afte that aku pindah cyber & die continue dgn diplomanye..pastu dh grad,a year later die pindah kat cyber & i'm quite shock tuk jmpa die!!!haha,memula tu ms jumpa die,die cm xkenal sgt aku tp dh bila ckp biro BSR,baru die teringat!!ceis3.....camni r~hahaha..then a year later,die dilantik jd ketua biro BK dgn "teman tapi mesranya"...ehee~sukelah tu bang zack!!! ;;) wink3*

..::ReNuNGaN mAtAnYe..sUNGuH tAjAm & MeNgGOda::..
iBaRaT iKaN KeLi yG meNgIGiT jaRI jEmaRi Kaki ;p
sIaPA yG x teRgODa????

MeLihAtnYa sAHaJa,dH mEMbuAtkAn aNdA xTiDo LenA...
apEtAh LagI mKn & mInuM..suRe xpeRLu dH pAsnI ;p

about him -
well,zack ni camne orgnye??haa~kl korg nk tau,die ni....1st & foremost benda yg xleh lari ialah kegilaan beliau terhadap spesies2 ikan maupun hidupan laut!!!yelaa,pantang nampak ikan je,pasti beliau jd org pertama yg ada ditepian tasik/laut/air/kolam renang itu..ahha~dan beliau ni gak kaki pancing...hebat2~penah tertanya "pancing ni xbosan ke??" beliau ckp "xbosan...nikmat tu dtg bila korg dpt ikan tu!!" haha,itulah seingat aku~pastu die ni plak mmg penggemar kucing!!kadang2 aku sendiri xpaham akan ke-fanatik-an die terhadap 2 jenis hidupan tu!!!dh suke ikan,pastu suke kucing...rasenye cm dh sesuai je..ikan-kucing & kucing-ikan!!!ahaha..oh lupe,nickname die plak zackmeoow...so,kl nk panggil die..panggillah meoow & beliau pasti akan membuat muka2 manja seperti seekor kucing!!!wakakaka~

ZaCk: sAMpAi aTi dIe ToLaK rOMbONgAn aKu :'(
PjaL : eH2,kHaLiD..aPe zAcK nK buAt Tu???
kHALiD : nTaH...aCecEbOo beTuL r MaMAt Ni..nYuSaHkaN beTuL

pastu,die ni garang...gak~tp garang2 die only tgk timing r...kl ada certain benda2 die xsuke,mmg garang r,tp mostly garang die tu main2 je....haha~even main2 pun,dont take too easily on him!!!hoho tu amaran aku pada korg2 yg nk jd member/kawan die!!haha~
pastu,selain dr jd ikan&kucing-holic,beliau ni gak kereta-holic....xde r nk kata die ni fantastik gile terhadap kete cume die ni cam kira hebat gak tuk identify nama2/part2 kete & die ni ada banyak kete tau!!!kete honda...pastu ada 5buah kete dlm kete honda beliau!!perghh,sungguh kehebatan/kekayaanmu itu telah byk menjeleskan diriku!!!haaa,beliau ni gak rock-kapak-holic..kira most rock kapaknye lagu mmg beliau hapalin r..kagumkan???sure beliau pun hafal al-baqarah dgn jayanye ;p heheh~

..::kEbOLEhAn nYAnyIAn beLiaU teRBukTi aPAbILa
dIjEmpuT "nyAnyI fREE" Di seBuaH FUnCtiOn::..

~MeNayAngKaN "assEt" bELiaU pALiNg hEbaT~
HEhHE..AcEcEbOoo

kalo korg nk tau,beliau ni juga seorg yg berhati mulia..mulia camne tu??haa,dulu penah ada satu kes...beliau dgn rela hati menghantar seorg sahabat kesakitan ke hospital putrajaya..baikkan beliau???mmg baik...so,pada sapa2 yg rasa ada saket2 tu,jgn lupe dial no beliau & servis penghantaran ke hospital putrajaya pasti akan disediakan!!!haha..beliau sanggup tunggu lg ;p lalala~
oklah,dh byk mengarut dh...

bELiAu nI mMG "kAKi PoW" tAYaR KeTe OrG ;p

cuma kata2 terakhir....
terima kasih pd bang zackku syg kerna menjadi abg ms kt melaka & jd sahabat ms kt cyber...jd drebar kedua setia kepada khalid & kami utk ke maple...menjadi pembantu setia or kuli setia kepada boss kecik & penolong setia kpd owner kereta kembara...menjadi "camp comandan" dlm menyuruh kami semua diam tatkala meeting....sungguh,jasamu terlalu banyak & xterkira walau kekadang tu hot gak rasa sbb anda mampu menolong kami semua ;D bajet baik!!!hahah~

..::UkhUWwAh FiLLaH aBaDaN aBAdA::..
(: TeRImA kaSih semUa :)
MusLiMin & mUsLimAt

sungguh,jika tidak mengenalimu...xtau r bagaimana hidupan seharianku..pasti tidak indah,seindah air bunga krisantimum...jika tidak mengenalimu...tidaklah kami ketahui bagaimana ingin menjadi "kucing berkaki dua" dlm menangkap ikan....tidaklah kami ketahui bagaimana utk membunuh/mematikan ikan2 keli...adakah perlu memijak dgn kaki ataupun dipukul dgn batu...adakah perlu mengetuk kepala or mengetuk misai2 ikan tersebut!!sungguh,tanpa mengenalimu...takkan kami ketahui semuanye....
terima kasih YA ALLAH diatas nikmat persahabatan yg telah KAU berikan pd kami...masa alpha,aku kenali dia..tapi masa dicyber,aku lebih mengenalinya....terima kasih!!
aceceboooo~

nukilan sedih & menyayat hati
-botak hot-
WRS79

Sunday, May 10, 2009

oh sahabatku!! abg Razak..

razak berbaju bendera malaysia yg tgh hepy gler..=)


~sekapur sireh~



alhamdulillah..syukur kpd Allah krn memberikanku peluang dn ilham utk mencoret sesuatu mengenai shbtku yg paling 'hot' dlm IU...walaupun disaat2 exam yg just around de corner bak kate mak saleh...tp ak cube jgk meragut seberape byk masa yg ad bg memenuhi tuntutan pejal aka abg botak aka abg dogol yg menganjurkn game yg bertajuk"ku dedikasikn utk ku,ku dedikasikan utk mu jua"...dan ak xbernasib baik sbb telah diundi utk menulis ttg abg razak aka abg fakhrurrazi b. haji yusuff yg terkenal dgn kereta iswara tua yg bercolour putih...


~bibit2 perkenalan~


-d mlaka-


secare jujurnye ku xbrape rapat dn mengenali bro razak ketika mule2 belajar di mmu mlaka...sehinggelah pada sem ke2 tatkala ak berjaya menempatkn diri di hostel yg saiznye mcm stor kt umh nenek ak... br lah ak mule nmpk muke mamat ni...first impression ak tgk muke mamat ni mmg agak poyo,blagak, kaki pecah umh n mcm2 lg mnd negatif..huhu...tp setelah berkawan dn sempat berborak ketika di masjid baru ku tau mamat ni xde la blagak mne..tp gler friendly,dictionary lawak bodo die mmg byk (kelakar la sng cite), sopan-santun,alim,wara',kaki masjid...mmg bg ak sume ciri2 calon suami yg soleh ad kt mamat ni..

-d cyberjaya-

ketika ak berpindah ke mmu cyberjaya di thn yg pertame,br ak berkesampatan mengenali dgn lebih mendalam ttg mamat ni...kebetulan plak bilik die agk dekat dgn bilik ak, so slalu gk ak melepak kt bilik mamat ni...tp yg peliknye die xpnh ajak ak g mapley(menunjukkan ak blom cukup rapat ngan mamat ni)..huhu

-tanzim IU-

maka dipendekkn cerite, ku lebih mengenali mamat ni ketika ak menjadi tanzim IU setelah diberi kate2 yg sangat manis... semanis madu yg dicampur dgn susu pekat F & N dn ditabur dgn gula oleh mamat ni..oh!manisnyeeeeee...barulah ak tau name penuh mamat ni mohd fakhrurrazi b. haji yusof..bekas pelajar sekolah hira'..(sekolah yg mantap gler dr segi tarbiyyah ,sistem usrah, hafazan al-quran dn lain2)...bapaknye aktif dlm kancah politik dan beliau sndri pnh menolong bapaknye menggantung bendera BN ketika pilihanraye...dan byk lagi perkare yg ak mule ketahui ttg razak bermula drpd sebesar-besar perkare sehinggelah kpd sekecik2 perkare spt calon pilihan hatinye..jeng2..




razak sdg bermesra dgn zack,nizam n ixuan




~bakat kepimpinan~


ak mule tersedar yg razak mempunyai bakat kepimpinan yg cukup hebat...sumenye bermula ketika ak bersame2 dgn beliau ke mukhayyam dn beliau dilantik menjadi penghulu..tiada kate2 yg mampu ku ungkapkn disaat melihat razak mengeluarkn arahan yg dgn penuh semangat, memberi ucapan yg mampu memikat dn memberi tazkirah dgn penuh santai dn kelakar yg mampu menginsafkn org lain...ap yg boleh ku ungkapkn ttg kehebatan kepimpinan beliau ialah persis kepimpinan barrack obama,mahatma gandi,samy vellu, karpal singh dn lain2 pemimpin2 berkulit hitam di dunia =)..gurau je....

Dan seperti yg ak xjangke mamat ni dipilih secare mengejut utk menjadi presiden IU selama 2 thn berturut2...walaupun perlantikan beliau menjadi presiden penuh dgn kontroversi dn paksaan tetapi tidak ad ap yg ku gusarkn krn ak yakin bakat kepimpinan semulajadi yg ad pd beliau serta pengalaman menjadi ketua dorm di hira' sudah cukup utk beliau menggerakkan IU dgn jayenye...ingin ak katekn bkn calang2 org yg boleh mengemudi IU selama 2 thn lamenye melainkn mereka yg kental jiwanye..dn hebat kepimpinannye iaitu abg fakhru...oh! fakhru..ko lah idolaku...



~ukhwah~



dgn mottonye "we r here not to judge but to share"...ak melihat razak btol2 cube membawa islam dgn satu pendekatan yg sgt sederhana yg sgt sesuai dgn keadaan mmu skrg..
gaye pergaulannye yg penuh dgn kemesraan dgn sesiape shj sudah cukup utk mnyerlahkn betapa indahnye islam...dan ak perhatikn beliau sgt mementingkn ukhwah diantare tanzimnye dgn meletakkan kepentingan tanzimnye di tangge yg teratas..sbg cth walaupun beliau sendiri mempunyai begitu byk masalah tetapi tidak pernah beliau gagal utk menjadi pendengar yg setia dn menyelesaikan problem shbt2nye yg lain...

dan walaupun dihimpit pelbagai masalah beliau masih mampu tersenyum manje...dan spjg 1 thn ak menjadi tanzim, ak cukup senang dn selesa dgn beliau same ad ketika beliau mengconduct miting, makan bersame di mapley, main PES bersame,berGBM bersame dn byk lg aktiviti yg dilakukan yg semakin lame membuatkn ku sgt2 rapat dgn beliau serta tanzim2 yg lain...


xkn ak lupekan jasa ko
membantuku m'hadapi saat2 yg sgt pedih dn menyakitkn..



~rindu~



kesan drpd ukhwah yg dipupuk dn ditanam oleh ko jak...ak kdg2 mule terasa rindu apabila tidak dpt bersame dgn shbt2 tanzim..terutamanye dgn ko jak...mne mgkin ak bleh lupekn ko jak..disaat ak kecewa dn buntu ko lah org pertame yg menjana motivasi dlm diriku...ko byk menasihati dn memberi tunjuk ajar padaku...ko la tmpt ak mengadu jak dan ko sanggup menjadi tukang gelak melayan lawak2 bodohku... ingin ku bgtau ko jak, kepimpinan ko btol2 membuatkn ak terasa sgt rapat dgn tanzim2 yg lain...

sbb itu apabila tiba pilihanraye IU yg baru..ak tersgt ingin bekerjasama lg dgn tanzim yg telah ko ikatkn hati mereka dgn satu ikatan yg sgt erat....sbb tu jak...ak sgt berharap klu bleh ak nk majoriti tanzim yg baru terdiri drpd tanzim ko jak..tp apb melihat kpd situasi skrg...ak tau jak...harapan ak hnylah tinggal angan2..ak xmampu menghalang shbt2ku yg lain drpd melepaskn jawatan..tp ak berase cukup yakin mampu memujukmu jak...sbb tu ak cube sedaye upayaku jak utk mengekalkn ko bersame dgn tanzim yg baru..sehingge ak sanggup menggadai maruah dgn melobi ko jak...tp apekan daya..pengaruh ko sgt hebat selari dgn kehebatan kepimpinan ko jak..sehinggakn usaha melobi ak dipandang remeh oleh shbt2 ku yg lain dn ak gagal teruk dlm pelobian ak jak....ko lebih dikesiankn berbanding ak jak..ko hebat jak...oh!..




kenangan bersama yg akan dirindui selalu


~maaf~



akhir skali ak ingin mohon maaf kt ko jak...klu ad membuatkn ko ssh hati..klu ad merosakkan perancangan dn prog ko jak..maafkn ak krn melobi ko secare haram jak..maafkn ak krn mendesak ko jak..maafkn ak krn byk mengungkit kisah silam jak...ak sgt menghormati keputusan ko utk tidak bersama dlm tanzim akan dtg jak...

cume ak ingin ko tau jak.... ak terasa sebak dan begitu mudah air mataku mengalir jak...tatkala mengenangkn saat2 kte bersame dlm satu tanzim jak..ku sering terfikir jak, bagaimana akan ku harungi saat2 sukar dlm IU tanpa ko jak...ak terasa seperti hilang tempat bergantung dan mengadu jak....apekah suasana miting IU yg bakal ku tempuhi seceria suasana tatkala ko yg menghandle miting jak.....apekah masih ad peluang utk ak menghilang stress dgn melepak di mapley p9 jak...apekah ak masih dpt merasakan manisnya ukhwah bersama2 dgn tanzim seperti mana ak merasakan indahnya ukhwah apabila bersama dgn tanzim pimpinan ko jak.....aaah!!!!mgkin ak terlalu emosi jak..maklumla ak kn anak bongsu jak..huhu...mgkin ni saat terakhir kite bekerjasama jak.....I.Allah selepas ni kte dapat bekerjasama lg dlm berkongsi ttg islam kpd masyarakat teruatamenye dlm mane2 medium gerakan islam...ak doakn ko berjaye dn bahagia jak di dunia dn di akhirat....terima kasih jak...takbir!!!!!!!!!


shbtmu yg manje,ikhlas dn macho,
abg khair,
bongsu,
tripoli,
libya...

Wednesday, April 29, 2009

Shahrul Nizam sahabatku

bismillah


Gamba shah di kanan sekali sebelah org asli pegang tongkat


bismillah

-introduction-

Alhamdulillah,diberi keizinan oleh Allah utk update dan memenuhi kehendak rakan2 GBM aku untuk meyelesaikan tugasan utk aku kali ini.Walaupon agak tak puas ati kenapa aku kene start fisrt tapi berdasarkan keikhlasan yang menjadi syarat utama setiap post kami ,maka aku letakkan ketepi dahulu segala fifat2 mazmumah itu.Juga syukur ke hadrat allah yang menidurkan aku sebentar tadi sehingga terlajak terus ke kelas jam 5 walaupon sebenarnya aku start tidur dalam jam 4.55 minit petang.Alhamdulillah nikmat tidur dan ponteng dua-dua aku miliki.Syukur..=)

-Perengan pertama-
Sahabat yang aku ceritakan ini adalah seorang sahabat yang aku sndiri tidak pernah jangkan akan jadi sebegini rapat dgnku.Kami berlainan fakulti dan mmg kompem2 la lain kelas.Mamat nie budak accounting aku plak budak engineering tapi kami dipertemukan oleh Allah dalam sebuah kelab yang dinamakan Institusi Usrah.(IU)..Sejarah pertemuan kami bermula dimelaka lagi dan kalau x silap aku,start kenal masa prog yang dianjurkan oleh IU melaka yang dinamakan KKB..nama pnjang die aku dh lupa..
so,aku igt lagi dlu memula aku knal mamat nie,aku x tau nama die sapa..then bila aku nk panggil die aku akan ckp..bro..bro..
pastu ade skali tuh aku pggil gitu ,die sound aku..die kata "nama aku nizam la.."...haha..start dari situ baru aku tau si mamat berkulit cerah dan sgt sensetif dgn bahagian badanya ini memiliki nama shahrulnizam..=)
kalau anda berkawan dgn shah,perkara pertama yang anda perlu jaga untuk terus bersahabat dgn die adalah..

1.Jangan sesekali bermain-main dgn spek matanya
2.Jangan sesekali juga menunjukkan kemanjaan anda dgn memegang-megang bhagian badanya.

alasanya mudah..kerana die bukan "budak asrama"..=p

mamat shahrulnizam nieh,aku ade respek kat die beberapa perkara,dan yang aku suka..die mudah untuk menawarkan diri die dalam melakukan mana-mana kerja yang die rasa die mampu untuk buat..tapi kekadang buat aku hot gak la..hahaha..
n then,die nie jugak ekceli dari pndangan mata kasar aku seorang yang penyayang dan lemah lembut orgnya.sape dapat jadi bini die,insyallah akan dilayang dgt penuh kemesraan.cumanya jgn pegang spek matanya..=p
erm..dan seperkara lagi pasal die nieh,dikalangan tanzim2 aku die la org yang paling concern kalau ada diantara kami yang jaran join AMM iaitu lawatan ke mapley2..kalau boleh die nak ajak smua tanzim join skali..tapi kalau time meeting tanak plak die pastikan smua ada...haha..tapi sebenarnya usaha die ini sgt2 bagus sbbnya di AMM lah kami akan lebih rapat dan bersosial secara islamik..=p

-perengan dua-

Pengalaman shahrulnizam didalam tanzim juga sebenarnya lebih bnyak berbnding aku,beliau merupakan tanzim iu dalam 3 tahun berturut-turut dan sebenarnya istilah gila kuasa itu sepatutnya lebih kepada beliau bukan kat aku..
sekarang beliau menjawat jawatan bendahari pada institusi usrah dan gandinganya bersama seorang lagi bendahari iaitu shapa sgt2 aku hargai dan puas hati.Kerja yang shah lakukan kekadang berlaku dalam keadaan senyap..kekadang aku jangka bndenye belom siap tapi tupp..tupp..dah siap...tapi ade gak kes yang aku jngka dah siap tapi tak siap..yg tuh mmg hot sket la..tapi takpe..mnde dh lepas..=)
shah juga dikenali dikalangan kami sebagai pemandu F1 secara tidak rasmi.Kenela pada minat beliau yang suka menonton F1,bawak keta mmg laju dan aku kerap sound gak die nieh,tapi cam biasa sound2 aku selalunya didengar sebelah telinga kanan dan kelua balik belah lubang idung kiri...tapi kerata beliaula yang paling banyak berjasa setiap kali AMM diadakan...sbb dia yang selalu ajak..syarat kami ,sape ajak..die bawak keta..sape tak bawak keta jgn memandai nk ajak tggu sahaja sehingga di ajak..heh~

-perengan last-

=)

apepon kelebihan dan keburukan yang ada padanya mamat nieh,aku sgt2 hargai sbb sanggup jadi membe kamcing aku dan sanggup untuk menerima segala makian dan gurauan kasar aku kat ko..shah adelah org yang paling bnyak aku kacau dan sound direct mcm khalid jugak..=p..sbb aku merasakan derang berdua mempunyai kemampuan dan kehebatan untuk aku lakukan sedemikian berbanding bebudak yang lain.=)
Aku bersyukur sgt2 allah temukan aku kat MMU nie ngan kengkawan sengal cam kowang semua yang mana aku selesa dan genbira bersama...terima kasih atas semua kenangan hebat yng korang berikan pada aku dan kenangan2 itu mmg kita taidak mampu untuk ulangi kembali..

TERIMA KASIH SHAHRULNIZAM ..=)

yangikhlasdanjujur:
abgiparmu